Skip to main content

Digital hantering av företagskort – så enkelt, och så bra!

Skriven av Ida Nilsson
6 September, 2023
Dela Nyhet

Utgiftshantering – bara ordet är tillräckligt för att ge vissa huvudvärk.
Det finns nästan lika många sätt att hantera utgifter och företagskort som det finns lingon i skogen (på hösten). Vi har under lång tid testat olika typer av utgiftshantering, så att du slipper slita ditt hår när det gäller att komma fram till en bra lösning.

Lösningen vi kommit fram till stavas PLEO. Ni som känner oss vet att vi brinner för effektivisering och optimering. Vi vet också att något av det som är krångligast och mest tidsödande i den löpande bokföringens värld är kvittohantering, och att många sitter och svär över just detta moment. Även hos oss, ska det tilläggas, innan vi blev flitiga användare av Pleo. Det svors såpass mycket att en av våra konsulters syskonbarn skapade ett fantastiskt konstverk som skulle inspirera våra kunder att “fånga sina kvitton innan de får ben och springer iväg”.

För att undvika onödig stress rekommenderar vi alla våra kunder att använda Pleo. Pleo tillhandahåller vad man kallar för “smarta företagskort” och OJ vad de lever upp till detta! Vi hjälper dig till att starta upp konton, och går igenom hur det fungerar, vilket är ungefär som med ett vanligt företagskort, fast smartare och enklare.

Så hur fungerar det?

Alla anställda som ska ha möjlighet att handla för företaget får varsitt kort, som är knutet till ert konto hos Pleo. I appen ombeds den som handlat att omedelbart registrera kvittot, vilket smidigt görs genom att fota av kvittot. Via funktionen “fetch” så kan Pleos programvara hämta kvitton för olika prenumerationer som betalats med företagskortet direkt från mailen som är registrerad. Inget mer sökande med ljus och lykta i din inkorg efter kvitto till en automatisk dragning som är densamma månad efter månad.

Skulle något kvitto mot all förmodan saknas, så är det enkelt att veta vem man ska påminna, och detta kan även göras av oss när vi går igenom veckans inköp. Allt för att kvittona inte ska springa iväg, som i konstverket ovan.

Du ställer in vilka köpgränser som ska finnas, och kan även ställa in attest, så att närmaste chef går igenom inköp som görs. I Pleo kan även utlägg, milersättning och traktamenten hanteras på ett effektivt och smärtfritt sätt.

Vill du ha hjälp i kvitto-djungeln?

Vi hjälper dig gärna att komma igång med Pleo omedelbart! Kontakta oss så att vi tillsammans kommer fram till de lösningar som är bäst för dig och ditt företag.

Ida Nilsson

Accounting Consultant, YourCFO