Skip to main content

Avdragsgillt – vad betyder det?

Skriven av Ida Nilsson
30 July, 2024
Dela Nyhet

Har du någonsin funderat på vad “avdragsgillt” egentligen betyder när det kommer till dina företagskostnader? Då har du kommit rätt! Här reder vi ut begreppet och dess betydelse för dig och ditt företag.

Var kommer orden ifrån?

Låt oss börja med en liten språkhistorisk resa. Ordet “avdragsgillt” består av två delar: avdrag och giltig. “Avdrag” kommer från det fornsvenska ordet “afdragh”, som helt enkelt betyder att dra av eller subtrahera. “Giltig”, å andra sidan, har sitt ursprung i det tyska ordet “gültig”, som betyder att något är giltigt eller har giltighet. Tillsammans bildar de ordet “avdragsgillt”, vilket alltså handlar om något som får dras av och som är godkänt eller giltigt. Inga större konstigheter, men ändå intressant!

Vad innebär det att en kostnad är avdragsgill?

När en kostnad är avdragsgill betyder det att du kan dra av den från företagets resultat innan du beräknar hur mycket skatt du ska betala. Med andra ord får du minska din beskattningsbara inkomst med kostnaden för vissa utgifter (i en perfekt värld hade alla kostnader varit avdragsgilla, men sån tur har vi inte – mer om det lite längre ner).

Låt oss säga att du driver ett litet café och köper in kaffe för 10 000 kr under året. Om denna kostnad är avdragsgill kan du dra av dessa 10 000 kr från dina totala intäkter när du deklarerar. Det gör att du betalar mindre i skatt, eftersom din beskattningsbara inkomst blir lägre.

Regler kring vad som är avdragsgillt

Men vad är det då som får dras av? Här blir det lite mer komplicerat, eftersom Skatteverket har sina egna regler och riktlinjer. Generellt sett kan man säga att kostnader som är nödvändiga för att bedriva verksamheten är avdragsgilla (typ kaffe för ett café). Exempel på sådana kostnader kan vara:

  • Inköp av varor och material
  • Lokalhyra
  • Löner och sociala avgifter
  • Kontorsmaterial
  • Marknadsföring

Dock finns det även kostnader som inte är avdragsgilla. Några exempel på dessa är:

  • Böter och viten
  • Personliga levnadskostnader
  • Representationskostnader som överstiger Skatteverkets schablonbelopp

Det är alltså viktigt att ha koll på vilka utgifter som faktiskt får dras av för att undvika tråkiga överraskningar i form av högre skatt och smäll på fingrarna från Skatteverket.

Får man inte lov att köpa sådant som är ej avdragsgillt?

Jodå, det får du! Det kanske låter lite bakvänt, men det är faktiskt helt okej, sålänge som man följer den gyllene regeln vad gäller företags kostnader – har det med företaget att göra? (Svaret här ska alltså vara ja)

Du kanske håller på att förhandla med en potentiell ny kund, och vill gärna bjuda kunden på middag för att kunna diskutera framtida samarbeten i en trevlig och avslappnad miljö. Detta kan företaget betala för, men kostnaden kommer inte att dra ner det skattemässiga resultatet (och i förlängning minska skatten). Men det ÄR okej att företaget betalar. “Ej avdragsgillt” är inte samma sak som att det är förbjudet. Detta (att bjuda på middag) kallas också för representation, men det är ett ämne som förtjänar ett helt eget inlägg. Därför har vi skrivit ett, och det hittar du här!

Hur påverkar ej avdragsgilla kostnader ditt resultat?

Att ha många kostnader som är ej avdragsgilla påverkar ditt företag negativt. Eftersom dessa kostnader inte minskar din beskattningsbara inkomst, kommer du att betala skatt på en högre inkomst än du kanske räknat med. Det innebär att varje ej avdragsgill kostnad i praktiken blir dyrare för ditt företag.

För att ge ett konkret exempel: Om du har 20 000 kr i ej avdragsgilla kostnader och en skattesats på 20,6%, så betyder det att du måste betala 4 120 kr extra i skatt. Dessa pengar hade du kunnat använda till något annat i ditt företag om kostnaderna hade varit avdragsgilla. Hade dom varit avdragsgilla så hade dom sänkt ditt resultat, och därmed även din skatt med 4 120 kr.

Avslutningsvis

Att förstå vad som är avdragsgillt och inte kan verka krångligt, och det är en viktig del av att driva företag. Genom att hålla koll på dina kostnader och säkerställa att de är avdragsgilla, har du mer kontroll inför bokslut och skatteplanering. Har du fortfarande frågor eller känner dig osäker, tveka inte att ta kontakt med oss, så kan vi kan guida dig rätt. Hör av dig, antingen via mail (info@yourcfo.se) eller på telefon 031-14 66 46.

Så, nästa gång du hör ordet “avdragsgillt”, vet du exakt vad det innebär och hur det kan påverka ditt företag. Lycka till med bokföringen och skatten!

Ida Nilsson

Accounting Consultant, YourCFO