Skip to main content

Uppdaterad kvittolag – får vi slänga kvitton nu?

Skriven av Ida Nilsson
8 July, 2024
Dela Nyhet

1 juli 2024 är ett datum som går till historieböckerna – uppdaterad bokföringslag på ingång! Detta är datumet då kravet på arkivering av ursprungligt räkenskapsmaterial försvinner! Men! Använd inte dina gamla kvitton eller pappersfakturor till att starta grillen riktigt än. Nu går vi igenom vad som faktiskt gäller, så du slipper sitta och gissa.

Förenklad administration? Ja tack!

Väldigt sällan sker som förenklar företagens vardag, men nu har regeringen äntligen tagit ett steg i rätt riktning, med en ny kvittolag. Nya regler för arkivering av bokföringsmaterial börjar gälla den 1 juli 2024. Det är en välkommen modernisering som gör att företag inte längre behöver spara gamla, ofta oläsliga, papperskvitton och andra dokument i flera år. Ett mattesnille räknade fram att detta kommer att bespara företagare ungefär 3,9 miljarder kronor per år. Inte illa!

Vad innebär förändringen?

Från den 1 juli 2024 behöver företag bara bevara räkenskapsinformation i digital form, förutsatt att överföringen är säker och att informationen inte riskerar att förändras eller försvinna. Detta betyder att pappershandlingar kan slängas direkt efter att de på ett korrekt och säkert sätt överförts till digitalt format – ingen mer pappershög att hålla reda på! Detta gäller även bakåt – det är alltså inte bara kvitton eller fakturor du får efter 1 juli 2024 som berörs.

Vem berörs av de nya reglerna?

Alla företag som är bokföringsskyldiga omfattas av dessa lättnader, vilket inkluderar enskilda firmor, aktiebolag, ekonomiska föreningar samt vissa ideella föreningar och stiftelser. Med andra ord, nästan alla som driver företag får det enklare. Har du pappershandligar från köp av värdepapper, fastigheter, konst etc, så släng för allt i världen inte detta. Det vill du ha i orignalformat, ifall Skatteverket skulle vilja att du styrker anskaffningsvärdet.

Vad behöver du tänka på?

Som tidigare nämnt, att överföringen av information är säker. Ingen information får försvinna eller förändras när du gör om dina underlag från papper till digitala. Du ska också tänka på att du fortfarande måste spara dina underlag i minst 7 år, så se till att du har en teknisk lösning som är smart. Att spara lokalt på din hårddisk är INTE en bra idé. Går hårddisken sönder, så är dina underlag borta, och då har du problem. När du ska göra dig av med alla dina pappershögar så är det också bra att vara lite försiktig. Visst vill man bara kasta iväg allt, men vi rekommenderar att du makulerar dina underlag på något sätt, förslagsvis med hjälp av en dokumentförstörare (eller kanske din grill?).

Separata verksamheter? Inga problem!

För företag med separat bokföring för olika verksamheter blir det nu tillåtet att lagra informationen digitalt utan krav på fysisk samlokalisering. Den tekniska utvecklingen har gjort detta möjligt och regeringen anser att det räcker med elektronisk tillgång till bokföringen.

Kombiuppdrag blir enklare

Reglerna för kombiuppdrag, där samma revisionsbyrå hanterar både bokföring och revision, moderniseras också. Detta gör det lättare för företag att anlita en revisor och samtidigt använda de bästa tekniska lösningarna (en av dom är Fortnox, tycker vi).

Visst är det spännande med ny kvittolag? Vi är otroligt taggade! Om du vill ha hjälp att starta din digitaliseringsresa, så är vi redo, och har rejält med erfarenhet då vi arbetat digitalt länge. Hör av dig antingen via mail (info@yourcfo.se) eller på telefon 031-14 66 46. Vi är redo att ta emot dig med öppna armar!

Ida Nilsson

Senior Accounting Consultant, YourCFO