Tjänstebil och förmånsbil
Vad är skillnaden? Är det en bra idé? Hur påverkar det mitt företag och min personliga ekonomi? Många frågor, och vi har såklart många svar. Läs vidare för att stilla din nyfikenhet, och släcka din kunskapstörst. Eller bara för att du verkligen vill veta vad som gäller, utan tjafs.
Vad är en tjänstebil?
En tjänstebil är helt enkelt en bil som används för företagets ändamål. Det kan vara en bil som ägs av företaget eller som företag leasar. Att ha en tjänstebil är möjligt för både enskilda firmor och aktiebolag, förutsatt att bilen används för affärsrelaterade ändamål. Det är viktigt att tydligt separera privat och affärsanvändning, och att använda sig av en körjournal som man fyller i kontinuerligt. Extra viktigt är det i tre fall:
- om man använder bilen pyttelite privat (ringa omfattning, läs mer i nästa stycke)
- om man kör mer än 3 000 mil i tjänsten/år (arbetsgivaren får minska förmånsvärdet 25%)
- om man har fritt drivmedel till bilen (drivmedelsförmån på privata resor)
När blir en tjänstebil en förmån?
Så länge man använder tjänstebilen privat i “ringa omfattning” så räknas det inte som en förmån, och ingen extra beskattning gäller. Men vad tycker Skatteverket är ringa omfattning då? Högst 10 tillfällen per år, och högst 100 mil/år. Inte supermycket, med andra ord. Använder du bilen mer än så för privata ändamål så ska du förmånsbeskattas. Överskrider du “ringa omfattning” (vilket är väldigt lätt hänt för de allra flesta) så räknas din tjänstebil som en bilförmån (eller förmånsbil beroende på hur man vill rimma), och då uppstår förmånsbeskattning.
Hur beskattas man som privatperson för en förmånsbil?
Beskattningen av förmånsbilar baseras på ett schablonbelopp, också känt som förmånsvärde. Skatteverket fastställer detta värde och det läggs sedan till på den anställdes lön. Är du nyfiken på förmånsvärdet, så kan du klicka dig vidare till Skatteverkets beräkningsverktyg HÄR. Det är viktigt för företagare att vara medvetna om regeländringar, särskilt sådana som påverkar förmånsvärden för miljöanpassade bilar. Värt att notera är att förmånsvärdena går upp när statslåneräntan går upp, eftersom det är en av faktorerna som används för att räkna ut förmånsvärdet. En annan faktor är prisbasbeloppet, som höjs i princip varje år.
Att förstå skattereglerna för förmånsbilar hjälper företagare att optimera förmånerna och undvika överraskningar vid årets slut. Det är också en bra idé att överväga olika löneavdragsalternativ, såsom bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag, beroende på den anställdes och företagets specifika situation. Oavsett vilket man väljer så blir kostnaden densamma för företaget, med sociala avgifter. Den som påverkas är den anställde.
Ska man välja bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag?
Med bruttolöneavdrag minskar man den anställdes lön i utbyte mot exempelvis en förmånsbil. Kort och gott; en del av lönen dras före skatt. Detta minskar hur mycket som betalas i arbetsgivaravgift. För den anställde innebär detta också att det påverkar den sjuklönegrundande inkomst och pension, samtidigt som förmånsvärdet gör att skatten ökar för den anställde.
Nettolöneavdrag minskar nettolönen för den anställda och minskar även det skattepliktiga förmånsvärdet. Det påverkar inte bruttolönen som i sin tur skulle ha påverkat sjuklönegrundande inkomst och pension. Kort och gott; den anställdes inkomst och skatt påverkas inte, arbetsgivaravgift påverkas inte. Beloppet den anställde får insatt på kontot minskar med samma summa som avdraget.
Om du är både ägare och anställd så är det fördelaktigt att använda sig av nettolöneavdrag för bilförmånen, och sedan höja din lön med samma belopp. Detta är på grund av de så kallade 3:12-reglerna, som reglerar hur högt utdelningen ska beskattas. De som använder sig av huvudregeln får då på ett sätt tillgodoräkna sig bilförmånen, eftersom lönen höjts med samma summa.
Hur påverkar en tjänste- eller förmånsbil resultatet för ett företag?
Oavsett om en bil behövs eller inte i tjänsten så är kostnaden, hör och häpna, OKEJ att dra av i ditt företag!
Om bilen används i tjänst så får halva momsen dras, men är det endast en förmånsbil som inte används i tjänst så får ingen moms dras. Hela summan ska kostnadsföras. Den anställda måste förmånsbeskattas på hela belopppet, och företaget betalar sociala avgifter på förmånen.
Känns det som mycket att hålla koll på? Fullt förståeligt, det är ju faktiskt ett heltidsjobb att sköta ett företags ekonomi. Skulle du hellre vilja lägga dina timmar på något annat än ekonomi? Hör av dig antingen via mail (info@yourcfo.se) eller på telefon 031-14 66 46. Vi är redo att ta emot dig med öppna armar!